diumenge, 31 de març del 2013

La interpretació pericial de les normes

Al llarg dels anys que exerceixo de perit, m'he trobat amb la circumstància d'haver d'opinar sobre el criteri establert per algun altre company sobre com ha aplicat, ho com ha fet aplicar una norma jurídica dels nostre àmbit professional. 

Aquest és un tema polèmic, ja que de fet qui interpreta les normes en un tribunal de justícia son el jutges, però el paper dels perits es fonamental en alguns casos per a que un jutge pugi saber quin  es el sentit correcte del texte normatiu. 

Per altra banda alguns perits pensem que tenim la veritat absoluta, que només hi ha una forma d'interpretar les normes i que les normes del nostre àmbit només les entenem nosaltres.  Això no es cert i quan abans ho sapiguem, millor. 

Qüestions previes
De forma general hem de saber que el Dret és un ordre jurídic que s'expressa normativament  per regir una societat, per a regular-ne la conducta i resoldre'n els conflictes inspirat en els postulats de la justícia. Aquesta regulació es realitza a través de l'aplicació del conjunt de normes jurídiques que constitueixen el dret objectiu i positiu. Com tot àmbit professional el Dret té els seus professionals. El professionals del Dret son els llicenciats en Dret. 

El que cal fer quan és té algun dubte sobre la interpretació d'una norma es assessorar-se amb un advocat. L'advocat és aquella persona, llicenciada en dret i inscrita en un Col·legi d'Advocats, que exerceix professionalment l'assessorament i consell en matèria legal així com la direcció i defensa de les parts en un judici i tota classe de processos judicials i administratius. Pot ser que la interpretació jurídica de la norma que ens realitzi l'advocat que hem contractat no sigui compartida per l'altra part en conflicte. Aleshores qui acabarà interpretant la norma és un jutge.


Les normes de l'àmbit d'edificació i l'urbanisme
En el nostre àmbit professional, les normes son  moltes i molt variades, tot i que bàsicament son normes administratives, amb el greu inconvenient que les administracions que redacten aquestes normes rarament ens ofereixen la possibilitat de poder-los consultar per a que ens puguin resoldre o indicar com s'ha d'aplicar la norma en qüestió.

Aquest fet tan bàsic no passa amb el dret tributari. Cada cop que li faig una consulta al meu assessor fiscal, hem comenta quina norma se m'aplica, quina és la seva opinió i generalment sempre m'ofereix alguna resposta publicada per l'administració tributaria competent sobre com es grava l'operació que vull realitzar.  En aquest sentit si tinguéssim una administració (Ministeri de Fomento o Conselleries Autonòmiques d'obres públiques), que ens facilitessin la possibilitat de plantejar preguntes sobre com s'ha de resoldre la interpretació d'una norma ens estalviaria molts conflictes.

Per altra banda la nostra activitat hi està implicades moltes administracions que han de supervisar la nostra feina per a poder obtenir permisos, llicencies, cèdules o autoritzacions administratives com son:

  • Serveis urbanístics municipals que han de supervisar projectes i l'execució d'obres.
  • Organismes autonòmics que han de supervisar projectes urbanístics o arquitectònics.
  • Serveis de prevenció d'incendis que han de supervisar projectes.
  • Organismes independents que supervisen els projectes i obres. (OCT, ECCE, ECA, etc..) 
  • Departaments autonòmics que supervisen l'emissió de certificats (habitabilitat, ITE, etc.., informes, auditories energètiques, etc... 
  • Etc...
Rarament aquestes administracions publiquen notes o documents de com ells interpreten les normes objecte d'aplicació. Quan aquest fet passa també crec que cal dir-ho i en el cas del Servei de Prevenció d'Incendis de la ciutat de Barcelona, tenim la sort de disposar d'un departament sensible amb aquest fet i que ha publicat un seguit de fitxes per a saber com ells interpreten diferents aspectes de la normativa aplicable i que es poden consultar en el següent adreça.  http://www.bcn.cat/bombers/ca/prevencio_documentacio_fitxesprevencio.html

Tota aquesta problemàtica, juntament amb la lògica conflictivitat d'interessos d'una societat  de dret normal, fa que molt sovint s'hagi d'interpretar com s'aplicat o com s'ha fet aplicar una norma jurídica del nostre sector. 

Problemàtica de la interpretació.

Com s'ha dit anteriorment, la interpretació d'una norma jurídica la realitzen els professionals del dret i especialment quan aquesta interpretació porta problemes d'interessos contraposats  però que passa quan el conflicte es un paràmetre o una dada tècnica que els experts en dret no comprenen.


Exemple
Per exemple quan l'objecte del conflicte son diferencies en el còmput de la superfície d'un edifici (útil o construïda)  d'un habitatge cal que un perit la mesuri. Aquest fet que sembla banal no ho es ja que existeixen diferents normes que descriuen la superfície útil o construïda d'un habitatge segons sigui l'objecte del mesurament (normativa cadastral, normativa de valoracions immobiliàries, normativa autonòmica d'habitabilitat, planejament urbanístic municipal, etc...). Cal que el perit ho tingui present i apliqui la normativa que pertoqui en cada cas. Es per això que el bon assessorament pericial a l'advocat que haurà de defensar els interessos del seu client es fonamental i per aquest motiu un error pericial en aquest apartat es paga molt car en un judici.


Dins d'aquest mateix aspecte un altre problema pot ser determinar com es mesura la superfície útil o construïda d'una plaça d'aparcament. Les normes de planejament acostumen a establir quines son les dimensions mínimes d'una plaça d'aparcament, però no acostumen a establir des d'on es mesura (la part interior o el centre de la línia marcada en el paviment). Quan la norma no estableix la forma de realitzar una cosa es quan pot ser objecte d'interpretació i uns perits opinin una cosa i uns altres perits opinin una altra. 

A algun lector li pot sembla banal aquestes qüestions, però li puc assegurar que no ho son. En el meu exercici professional com a perit he hagut d'explicar molts cops com es fa l'aplicació d'algun paràmetres normatiu i en general son sempre casos amb quanties econòmiques molt importants. No m'agrada explicar "batalletes" personals, però a mode d'exemple vull indicar que fa alguns anys vaig haver d'intervenir com a perit en un procés civil, en el que la part actora reclamava una quantia de 10.500.000€, per uns suposats danys basats en l'incompliment de normatives administratives. El perit de la part actora era aparellador i advocat, i amb la seva doble besant de tècnic i professional del dret havia plantejat un dictamen basant-se en un raonament personal de l'aplicació de cadascuna de les normes a aplicar. Contestar aquests dictamens pericials no es fàcil i cal treballar moltíssim l'argumentació i la fonamentació de cadascuna de les opinions a realitzar, perquè finalment s'ha de convencer a un jutge dels nostres arguments sobre com s'interpreta la norma en qüestió. 

Per tant el paper dels perits en un procés judicial en el que es tracti sobre aspectes relacionats amb la interpretació d'una norma o texte legislatiu, no es basa en la opinió sujectiva que pugui tenir el perit al respecte, sino en l'argumentació expresada d'una forma raonada i en els fonaments tècnics o de coneixement professional utilitzats per a plantejar la seva opinió.